Min helg i Stockholm

Ingela skriver idag….. Jag tillbringade min helg i Stockholm tillsammans med tre tjejkompisar som jag har känt i ca 30 år. Vi har umgåtts mycket genom åren men under senare år blir det inte lika ofta på grund av att tiden inte finns men en helg om året har vi tillsammans och då brukar vi åka någonstans. I år blev det Stockholm och vi alla åkte tåg dit – dock olika tåg alla fyra lite beroende på att vi bor på lite olika ställen.

Vi kom dit redan på fredag eftermiddag och gick till hotellet och lade in våra väskor och sedan ut på stan en sväng. Vi hittade en italiensk restaurang där vi intog middagen och de hade väldigt god pasta där. Till dessert blev det en Kaffe Amaretto.

På lördagen vaknade vi upp till en solig dag och efter en god hotellfrukost så gick vi ut på stan och mot Gamla Stan. Vi gick och strosade, drack lite kaffe, köpte choklad och lakrits och så något glas bubbel till det. Stockholm är fantastiskt vackert och ännu lite vackrare när solen skiner så härligt. Det blev en sen lunch på en restaurang som serverade vegetariskt och heter Hermans. Den ligger på Fjällgatan och jag kan rekommendera den. Glöm inte att boka bord bara….vi hade väldig tur som fick ett bord.

Kl 16 var vi tillbaka på hotellet och det blev en snabb dusch, ombyte och några minuters vila innan vi stack iväg igen. Denna gång var målet Årstateatern i just Årsta. Det blev tunnelbana och buss och strax före kl 18 var vi framme. Det var en liten och ganska gammal teater och teatern som vi skulle se hette ”Min fantastiska väninna” och bygger på Elena Ferrantes böcker med samma namn. Jag hade inte läst böckerna men hade behållning av teatern ändå. Den varade i hela fyra timmar och tiden gick faktiskt fort tack vare att det var suveränt duktiga skådespelare, bra koregrafi och passande  musik. Kul att gå på teater ibland och ett lite annorlunda val av pjäs än vad jag brukar se.

Kl 23 var vi tillbaka på hotellet och vi landade i cocktailbaren och det blev ett glas bubbel innan vi slocknade för natten. Söndag morgon blev det en två timmar lång frukost innan vi packade för att ta tåget hem. Det var en rolig helg och kul att träffa gamla kompisar och härligt att pratet flyter så lätt så fort man ses igen.

Hötorget söndag morgon

Stockholm är fint!

Fredagsmiddag – italienskt

Våren har kommit till vår trädgård med krokusen i blom