Ett tufft löppass med många höjdmeter

Igår stack jag ut på en löprunda direkt efter jobbet. Det var riktigt varmt och kvavt i luften. Jag brukar inte ha ont av värmen när jag tränar. Jag hade bestämt mig för att springa rundan över rydsgrottor. Detta är en tuff slinga på ca 11 km. Det är dessutom rejält med höjdmeter som ska plockas i en enda backe. Denna backen kommer efter ca 2,5 kilometer. Den börjar lite försiktigt med några procentslutning och asfalt förbi Ekängen och vidare upp mot Hasselbacken. Det är här som det sedan börjar luta på ordentligt. Ganska lagom när man börjar bli lite seg i benen. Men jag bet ihop in på grusvägen och upp i den allra brantaste delen. Här fick jag en massa tankar om att du borde börja gå nu din puls är uppe i max nu. Men det fanns också andra tankar som sa att går du nu så har du vikit ner dig och det brukar du ju inte göra. Dessa olika tankar brottades jag med ända upp till toppen. Men när jag väl kom upp så hade jag inte gått ett enda steg, även om farten inte var speciellt hög. Det visar att det går att plåga sig och försöka få fram positiva tankar även om det är tufft. Det var i alla fall skönt att inte vara ensam upp i backen, jag hade säkert 500 flugor runt mig som troget följde mig uppför hela backen:-)) När man väl kommer upp för en sån här lång och tung backe så är det ganska viktigt att försöka fortsätta springa så att man inte stannar till på toppen och är nöjd. Om man vill få till en mindre toppform inför något lopp så är det ganska bra att köra lite tuffare back pass veckorna innan så att kroppen får upp den sista styrkan. Men man får inte springa backe ända in på loppet, utan veckorna innan.

Min maxpuls i dagsläget tror jag ligger någonstans runt 182-183 slag. Tror jag kan få upp den några slag till när jag är bättre tränad. Att nå maxpuls har jag egentligen inte så svårt att göra. Det jag har svårt med är att kunna ligga på en korrekt A1 puls, alltså en distanspuls. Jag ligger alltid för högt oavsett hur lugnt jag tycker jag tränar. Jag tror det beror på att jag mer eller mindre alltid har kört för fort på mina distanspass. Om jag ska ligga på en puls som tex aldrig går över 145-150 då får jag nästan gå fram. Men nu i sommar ska jag försöka köra en del riktigt lugna och hyfsat långa pass

Annonser

One Response to Ett tufft löppass med många höjdmeter

  1. Jan skriver:

    Låter som ett underbart pass. Den där backen vid Ryds grottor är inte att leka med. Bra att kunna övertyga sig själv att fortsätta när hjärnan skriker något helt annat till en. Imponerande! Själv har jag tänkt (när det varit riktigt jobbigt); ”skulle Micke vika ner sig här?” – och svaret vet jag ju – och så fortsätter jag… När jag började med lågpulspass fick jag gå en hel del. Men det kommer nog. Alla är ju olika och svarar olika på träningvarianter, men för mig kunde jag springa allt snabbare med låg puls när jag låg i och tränade så. Just nu kör jag en blandning med tuffa och lätta pass men fram i höst blir det allt mer lågpulslöpning. Vi får ta och köra ihop någon dag om du vill springa långsamt. Mvh/SlowRunnerJan 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: