Rapport från Dublinresan

Ingela skriver nu…. I fredags gav vi oss iväg mot Arlanda för en liten weekendtripp till Dublin. Det var alltså jag, Micke och en kompis till oss som heter Thore. Vi brukar åka till någon storstad tillsammans ungefär vartannat år och alltid till en stad där inte någon av oss varit. Denna resan så fick jag ta ut två alternativ som grabbarna fick välja på, och jag valde Dublin eller Marrakesh. De valde snabbt Dublin (kan det bero på pubtätheten i denna stad).

Vi flög från Arlanda och det tog endast drygt 2 timmar, vilket jag tycker är en lagom flygresa. Jag är inte helt förtjust i att flyga så 2 timmar är helt okej. Från flygplatsen i Dublin tog vi en taxi och efter ca 30 minuter i helgtrafiken så var vi framme vid hotellet. Vi är ju vana vid riktigt fina hotell i Sverige så man får inte ha alltför höga förväntningar när man bokat i t ex England och Irland men detta hotellet var helt okej. Det bästa var att det låg väldigt centralt och Mickes och mitt rum var bra medans Thores rum tydligen var av modellen x-small. Vi var hungriga när vi kom fram så vi gav oss snabbt ut för att leta efter en restaurang och vi lyckades hitta en ganska snabbt så att vi kunde stilla hungern. Efter middagen gick vi mot ett område som kallades Temple Bar och som är känt för alla restauranger och pubar.

Detta stämde verkligen för hela Temple Bar-området var proppfullt med gamla, irländska pubar med levande musik och massor med folk i alla åldrar. Det gick knappt att ta sig in på vissa pubar och musiken var också väldigt hög – att prata var inte att tänka på. Eftersom vi är medelålders svenskar så gick vi vidare och lyckades hitta en pub med stolar att sitta på för oss och där musiken inte var riktigt så hög. Det är helt fantastiskt hur mycket folk som är ute på pubarna och medelåldern låg nog en bit över 50 år.

På lördagen var det strålande sol och 17-18 grader och vi var ute och gick hela dagen. Vi var i några olika, fina parker och så tittade vi även på en del gamla byggnader såsom Dublin Castle, Katedralen och lite annat. Vi var också vid Old James Destillery och tittade. Där kunde man lära sig mer om destillationsprocessen och prova massa olika sorter av Jameson. Själv drack jag en pålitlig Irish Coffee medans grabbarna skulle vara djärva och beställde någon konstig sort. Jag skrattade gott när de serverades var sin liten söt cocktail med lite whiskey i istället för ren whiskey som de trodde att de beställt. På kvällen blev det en god middag och några nya pubar som vi hittade. På stegräknaren så hade vi gått 14 km denna dag.

Framme vid Jameson Old Destillery

Turister

På söndagen var det lite molnigt och 13-14 grader så vi begav oss till Guiness Storehouse. Guinness Storehouse är ett gigantisk showroom och museum som visar upp processen för ölbryggningen och historien om Guinness och dess grundare Arthur Guinness. Grädden på moset för detta ställe är Gravity Bar som ligger högts upp i byggnaden. Där fick man en gratis pint Guinness och en panoramautsikt i 360 grader över Dublin. Utsikten är helt fantastik! Tyvärr så är Guiness inte min smak alls men grabbarna tyckte det var gott. Idag blev det 12 km promenad.

Guiness Storehouse

På vägen hem till hotellet så skulle jag faktiskt få lite tid för att gå till en stor butik som heter Penneys och där man kan shoppa massa kläder och skor till väldigt bra priser. Dock insåg jag snabbt att kläderna inte var riktigt min smak så jag gjorde inte av med många euro alls där. På kvällen blev det middag på en indisk restaurang och där drack jag ett gott glas rött vin (vinet är inte gott på pubarna). Ett par pubbesök blev det på kvällen hem och det var lika mycket irländare ute och drack öl även på söndagskvällen.

Efter frukosten på måndagen var det dags att bege sig till flygplatsen och tillbaka till Sverige än. En sammanfattning av Dublin är att det är en fin och lagom stor stad med många parker och ofantligt många pubar. Det finns inte så mycket sevärdheter att titta på så en helgresa är lagom och gillar man öl och whiskey så är det helt rätt stad att åka till. Det allra bästa är dock irländarna som verkligen är trevliga, glada och positiva!

Micke och Thore på en bro över floden Liffy

1 Responses to Rapport från Dublinresan

1. Lindha skriver:

Å vad kul att få ta del av er resa! Verkar ha varit jättehärligt!