test av rullskidor

Jag har försökt att få fram ett par standardskidor som rullar lätt. Detta inför Alliansloppet som jag funderar på att åka. Det är ju så att i detta loppet så får man endast använda sig av standardhjul ( gummihjul ). Det är ju så att det skiljer sig en del på de olika skidmärkena när det gäller rullen på standardhjul. Jag vet att t.ex Ski-Go skidorna rullar bra och det gör även de gamla Elpexskidorna. Och det är just sådana Elpexskidor som jag har liggande i mitt skidförråd. Nu har jag testat dessa och kommit fram till att jag har ett par som rullar riktigt bra. Jag har plockat ihop några hjul med gamla slitna lager i och de rullar bra. Jag testade två olika på Elpexskidor och fick fra att det ena paret rullade betydligt bättre än det andra. Jag hade även ett par Swenorskidor, men de rullade sämre. Det är lite intressant det här med rullskidtävlingar där man bara får åka på standardhjul. Man kan se att på dessa tävlingar så skiljer sig rullen betydligt mellan åkarna. När man åker på tävlingshjul är det mycket jämnare rull mellan alla som åker på dessa skidor.

Lämna en kommentar