Axa Ski Marathon

Imorse kl 5 åkte vi mot Orsa/Grönklitt för att genomföra säsongens första skidtävling, nämligen Axa Ski Marathon. Tävlingen ingår i en långloppscup som heter Dahlie Ski Challenge och den består av fem lopp. Man måste delta i minst fyra av dessa för att vara med och slåss om slutpriserna. När vi kom fram såg vi att det var -17 grader på stadion. Det är lite väl kallt för ett långlopp och ute på banans lägsta punkt var det ca -25. Kylan gjorde att jag inte ens testade skidorna innan utan litade helt på att det jag lagt på hemma skulle fungera. Skidorna var riktigt bra så det fungerade bra.

Kl 11 gav vi oss iväg och det blev rejäl rusning redan från start. Banan var fyra varv på en 10,5-kilometers slinga och efter första varvningen så låg jag på en andra plats i min klass och den lyckades jag hålla hela tävlingen. Kylan var mest jobbig för ögonen faktiskt och jag såg dubbelt och suddigt och det måste nog haft med kylan att göra. Jag är i alla fall riktigt nöjd med min andra plats men känner att jag behöver ha betydligt fler långa skidpass för att komma i form. Jag har problem med orken under de sista 20 minutrarna men hoppas att jag kan träna upp den delen. Nu verkar det ju bli skidspår på Billingen så då blir det lättare att finslipa formen.

Emil åkte i elitklassen och lyckades komma in på en 28:e plats med en riktigt konkurrenskraftig tid, ca 1.52. Han var endast drygt 6 minuter efter segraren och det var en väldigt bra prestation. Här är länken till resultatlistorna i alla klasser: http://www.eqtiming.no/Result/?EventUID=7867

En rolig sak var att vi var 8 Skövdebor som stod på startlinjen i de olika klasserna. Ni kan se mer i resultaten. Jag tror IFK Skövde SK blev bästa klubb med fyra åkare bland de 50 första åkarna i elitklassen: Dan Moberg, Emil, Patrik och Fredrik Ousbäck.

Jag testade en ny typ av flaska för langning som jag fick i julklapp. Det är en liten flaska som man sätter i en hållare för att det ska bli lättare både för den som langar och för den som ska ta emot. Den var faktiskt inte så dum och ni kan se på bilden nedan hur den ser ut.

Så här ser flaskan och hållaren ut.

Så här ser flaskan och hållaren ut.

Här är hemsidan som säljer flaskan

Här är hemsidan som säljer flaskan

Jag var väldigt glad när det kom snö så jag fick prova vår nyinköpta snöslunga. Ingela sprang ut och tog kort såklart när jag testade denna. Den gick superfint!

Äntligen snö - test av snöslunga

Äntligen snö – test av snöslunga

Lämna en kommentar